Matias Marttinen: Henkilöjunaliikenne Kokemäen ja Rauman välillä pitää aloittaa
PUHEENVUORO SYDÄNSATAKUNTA 26.4.2021
Henkilöjunaliikenteen käynnistämisellä on suuri merkitys koko seudun elinvoimaan ja saavutettavuuteen.
Kokemäen elinkeinojen neuvottelukunta on julkaissut kannanoton, jossa vaaditaan henkilöjunaliikenteen avaamista yhteysvälillä Kokemäki–Rauma. Vetoomuksella henkilöjunaliikenteen käynnistämiseksi on alueen keskeisten toimijoiden vahva tuki.
Kannatan lämpimästi kokemäkeläisten tekemää vetoomusta. Henkilöjunaliikenteen käynnistämisellä on suuri merkitys koko seudun elinvoimaan ja saavutettavuuteen. Rauman seutu on Suomen suurin kaupunkiseutu, jonne ei ole toimivaa henkilöjunayhteyttä.
Rauma–Kokemäki-rata on tällä hetkellä ainoastaan tavaraliikenteen käytössä. Selvitysten mukaan tavara- ja henkilöliikenteen vuorot ovat kuitenkin sovitettavissa yhteen. Lisäpontta vuorojen yhteensovittamiseen tuo lähivuosina toteutettava Digirata-hanke.
Juuri valmistuneessa Suomen 12-vuotisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa vahvistui, että junien ohjausjärjestelmän uudistus otetaan ensimmäisenä kaupalliseen käyttöön Pori/Rauma–Tampere-radalla. Tämä niin sanottu Digirata-hanke mahdollistaa vuorovälien enimmäismäärän nostamisen jopa 30 prosentilla.
Henkilöjunaliikenteen käynnistäminen on enää kiinni liikenneministerin päätöksestä. Ministeriö ostaa vuodessa 32 miljoonalla junavuoroja VR:ltä. Henkilöliikenteen kustannusten Kokemäki–Rauma-radalla on arvioitu olevan 1,7 miljoonaa vuodessa.
Radan matkustajapotentiaalin on arvioitu nousevan jopa 160 000 matkaan vuodessa. Määrä on huomattavasti korkeampi kuin rataosuuksilla Karjaa–Hanko tai Kouvola–Kotka, joita liikenne- ja viestintäministeriö tukee jo tällä hetkellä.
Kokemäki–Rauma-yhteysvälin käyttöön ottaminen on koko seutukuntaa vahvistava hanke. Kaikki perusteet ovat henkilöliikenteen käynnistämisen puolella.
Kokemäki – Rauma tai vv. yhteys on varmasti henkilöliikenteensä ansainnut, mutta mihin on unohtunut keskustelu Pori – Haapamäki rautatien käyttöönotosta. Kyseessä näen olevan tavaraliikenteen, satamien (Pori, Rauma) ja Itä-Suomen meriliikenteen tavoitettavuuden kehittämisestä. Tätä voisi joku selvitellä tosissaan, onhan metsässä jo valmis aukko, raiteet ja sillat. Porista ei taitoa eikä kykyä asiasta selviytymiseen löydy, sössimiseen kyllä