Matias Marttinen: Pori/Rauma-Tampere -rata säilytettävä Digiradan pilottina
Kansanedustaja ja liikennevaliokunnan jäsen Matias Marttinen (kok) vaatii digiratahankkeen pilotoinnin säilymistä Satakunnassa. Digiratahankkeella uudistetaan Suomen raideliikenteen ohjausjärjestelmä tulevina vuosina. Uutta ohjausjärjestelmää on ollut tarkoitus pilotoida Pori/Rauma-Tampere -rataosuudella vuosina 2025-26. Pilotin säilymisestä Satakunnassa on kuitenkin herännyt epävarmuutta.
- Digirata-selvityksessä on esitetty yksiselitteisesti, että Pori/Rauma-Tampere -rataa käytetään uuden ohjausjärjestelmän pilottina. Rata täyttää pilotilta vaadittavat kriteerit moitteettomasti. Satakunnan raideliikenteen kehittämisen kannalta on erittäin tärkeää, että suunnitelmista pidetään kiinni, Marttinen sanoo.
Raideliikenteen uudistukset lisäävät junien toimintavarmuutta ja mahdollistavat aiempaa lyhyemmät vuorovälit junien välillä. Marttisen mukaan Digirata-hanke on iso mahdollisuus Satakunnan raideliikenteen kehittämiselle.
- Uudistus mahdollistaa junavuorojen nostamisen radalla jopa 30 prosentilla. Tällä on valtavat vaikutukset sekä tavaraliikenteen kuljetusten että henkilöliikenteen lisäämiselle Porista ja Raumalta Tampereelle. Uudistus tukee myös Rauman henkilöjunaliikenteen käynnistämistä, kun radan kapasiteetti riittää jatkossa paremmin sekä tavara- että henkilöliikenteen tarpeisiin, Marttinen huomauttaa.
Marttinen on jättänyt aiheesta kirjallisen kysymyksen liikenneministeri Timo Harakalle (sd).
- Digiradan pilotointi Pori/Rauma-Tampere -rataosuudella pitää varmistaa selvityksen mukaisesti. On erittäin tärkeää, että ministeri varmistaa hankkeen etenemisen alkuperäisellä suunnitelmalla, Marttinen päättää.
Kirjallinen kysymys liitteenä.