Piirin puheenjohtajuus on maakunnallinen paikka

Kim Huovinlahti pohtii Satakunnan Viikon pääkirjoituksessa 27.9.2017 miksi poliittisten piirijärjestöjen puheenjohtajat ovat ”kääntäneet selkänsä” maakunnallisille luottamuspaikoille. Aihe on ajankohtainen ja Satakunnan Kokoomuksen osalta kerron mielelläni taustoja maakunnallisten luottamuspaikkojen henkilövalinnoista.

Itse koen voimakkaasti piirijärjestön puheenjohtajan tehtävän jo itsessään olevan maakunnallinen luottamustehtävä. Piirin puheenjohtaja keskustelee niin maakuntahallitus- kuin sairaanhoitopiirin hallitusryhmän kanssa ja linjaa yhteistyössä piirihallituksen kanssa satakunnan kokoomuspolitiikkaa. Piirin puheenjohtajalla on asema, jossa voi näkyä, vaikuttaa ja nostaa asioita keskusteluun. Näin ollen on luonnollista, ettei sama henkilö enää aseta itseään maakunnallisille paikoille. Näin ainakin omalla kohdallani asiaa valmisteltaessa pohdin.

Maakuntavalmistelu etenee aktiivisesti Satakunnassa. Prosessi on vaativa ja poliittiset piirijärjestöt halusivat omalta osaltaan tuoda tiettyä jatkuvuutta valmisteluun. Satakunnan Kokoomus pohti pitkään kuinka saamme laajaa osaamista maakunnallisille paikoille. Nyt kun valinnat on tehty, voin rehellisesti sanoa, että koen sekä maakuntavalmistelun että sairaanhoitopiirin tärkeiden tehtävien olevan osaavissa käsissä. Kokoomuksessa näille paikoille valittujen henkilöiden skaala on monella tavalla laaja, ikähaarukka on 22-vuodesta 70- vuoteen, kokemusta on ensimmäisen kauden kuntavaltuutetusta entiseen ministeriin. Hyvään päätöksentekoon tarvitaan meitä kaikkia, sillä meillä kaikilla on omat vahvat osaamisalueemme.

Huovinlahti pohtii maakunnallisten paikkojen merkitystä kohti tulevia maakunta- ja eduskuntavaaleja. On selvää, että näille paikoille valituilla on mahdollisuus, mutta yhtä lailla velvollisuus toimia asiantuntijana, visionäärinä ja myös tulevien vaalien ehdokkaina. Pääasia on, että Satakunnan tärkeillä maakunnallisilla paikoilla olevilla henkilöillä on intoa, iloa ja avarakatseisuutta sekä valtava tahto tehdä töitä maakunnan eteen.

Suurimpien puolueiden piirien puheenjohtajat istuvat kaikki maakuntavalmistelun poliittisessa ohjausryhmässä. Tämä elin linjaa, valvoo, tukee ja kannustaa maakuntavalmistelua kaikin tavoin. Poliittinen ohjausryhmä kantaa vastuun siitä, että valmistellut asiat etenevät mallikkaasti uuden maakunnan päätöksenteossa vuoden 2019 alusta, jolloin lokakuussa 2018 valittu maakuntavaltuusto aloittaa työnsä. Tämän ryhmän painoarvo on suuri ja lienee yksi syy siihen miksi piirien puheenjohtajat eivät istu esimerkiksi maakuntahallituksessa.

Lopuksi haluan todeta, että piirin puheenjohtajana tehtäviini kuuluu myös olla läsnä yhdistystoiminnan arjessa ja tavata jäsenistöä mahdollisimman paljon. Toisaalta piirin puheenjohtaja on myös puoluehallituksen jäsen ja mukana puolueen ohjelma- ja strategiatyössä. Toimin oman paikkakuntani paikallispolitiikassa ja kirkkovaltuutettuna. Tämä luottamustehtävien kirjo on rikkaus ja antaa tekijälle paljon. Piirin puheenjohtajana kannan vastuuta Satakunnan tulevaisuudesta monella tapaa – se on kunnia-asia.