Nuorten osallisuutta ja vaikuttamismahdollisuuksia kasvatettava Satakunnassa

Kokoomuksen valtuustoryhmä on tänään maakuntavaltuuston kokouksessa jättänyt aloitteen nuorten yhteiskunnallisen osallisuuden lisäämiseksi Satakunnassa. Tavoitteena on, että Satakunnassa käynnistettäisiin nuorille suunnattu vaikuttajakoulu. Mallia tähän voitaisiin ottaa Varsinais-Suomen Liitosta, jossa on saatu positiivisia kokemuksia niin osallistuneilta nuorilta kuin järjestäjäpuolella. Vaikuttajakoulun kautta nuoret saavat käytännönläheistä tietoa vaikuttamismahdollisuuksista, päätöksentekoprosesseista ja toimijoista EU:sta kolmanteen sektoriin, sekä tapaavat näiden toimijoiden lisäksi samanhenkisiä nuoria maakunnanlaajuisesti.

Satakunnassa nuorten 15-29-vuotiaiden osuus väestöstä on 15,8%, mikä on pari prosenttiyksikköä alle valtakunnallisen keskiarvon. Meillä siis väestö on ikääntyneempää kuin Suomessa keskimäärin. Nuoret ovat Satakunnan tulevaisuuden rakentajia. Maakunnan on vastattava haasteeseen ja saatava väestörakenteen kehitys suuntaan joka takaa maakunnan säilymisen elinvoimaisena myös jatkossa. Nuorille on annettava tilaa ja mahdollisuuksia vaikuttaa sekä riittävästi tietoa ja kontakteja, jotta tämä on käytännössä helppoa ja innostavaa.

Nykypäivänä puhutaan paljon nuorten syrjäytymisestä. Se on vakava ongelma myös Satakunnassa, sillä Lounais-Suomen aluehallintoviraston tekemä nuorten elinolokatsaus vuodelta 2016 kertoo, että viidennes maakuntamme nuorista on riskissä syrjäytyä tai jo sillä polulla. Tämä kehitys on pysäytettävä. Usein yhtenä syynä syrjäytymiselle on yhteiskunnan osallisuudesta ulkopuolelle jääminen, nuoret kokevat olevansa alempiarvoisia. ”Vaikuttajakoulu voi avata uusia vaikuttamiskanavia ja -tapoja nuorille, jolloin heille tulee se osallisuuden tunne, että heitä kuunnellaan ja he pääsevät mielipiteillään vaikuttamaan.” toteaa Kokoomuksen maakuntavaltuustoryhmän puheenjohtaja Emilia Syväsalmi ja jatkaa: ”Aikanaan, kun ensimmäistä ryhmää haetaan, on syytä kiinnittää huomiota, että tieto on kaikkien nuorten saatavilla ja ryhmästä saadaan mahdollisimman kattava läpileikkaus satakuntalaisesta nuorisosta.”