Kuka päättää sinun tulevaisuudestasi?

Kuntavaalit lähestyvät ja puolueet kokoavat ehdokaslistojaan helmikuun loppuun saakka. Toivon hartaasti, että ihmiset lähtevät innolla ehdolle, erityisesti ne, jotka ovat nykyisten valtuutettujen toimia äänekkäimmin kritisoineet. Erityisesti kuitenkin haluaisin, että puolueet saavat nuoria ja pienten lasten vanhempia liikkeelle. Seuraavan valtuustokauden aikana rakennetaan niin jokaisen kotikuntaan kuin koko maakuntaankin suurten muutosten keskellä tulevaisuuden perustukset ja niiden on oltava vahvat. Tulevaisuutta on rakennettava ennen kaikkea niiden, jotka ovat silloinkin vastaamassa tekemistään päätöksistä. Tapasin Kokemäellä järjestetyssä Satasote-tilaisuudessa paikallisen nuorten vaikuttajaryhmän ja kysyin mitä he aikovat tehdä, jotta tulevissa kuntavaaleissa olisi mahdollisimman paljon nuoria ehdolla. Vastausta ei heti osattu antaa, mutta he lupasivat ottaa asian esille tulevassa kokouksessaan, odottelen innolla tuloksien näkymistä kuntalaisille!

Kaikkia ikäluokkia tarvitaan, jotta saadaan hyvä kokonaisuus, en siis halua torpata sen enempää keski-ikäisiä kuin aktiivisia seniorikansalaisiakaan kunnallisesta päätöksenteosta. Olen kuitenkin huolissani siitä kuinka heikosti nuoret ikäluokat ovat edustettuna esimerkiksi kotikunnassani Kokemäellä. Viime kuntavaaleissa 2012 ehdolla oli kohtalaisesti alle 30-vuotiaita, n. 11% ehdokkaista. Äänioikeutetuista heidän osuutensa on tuolloin ollut Kokemäellä n. 14%. Kun äänet oli laskettu, pääsi läpi 1 alle 30-vuotias, eli valtuustossa ikäryhmän osuus jää alle 4%: in. Eikä tilanne paljoa vielä parane, vaikka laskettaisiin alle 40-vuotiaiden päättäjien osuus, sillä heitä 27 valitusta kokemäkeläisvaltuutetusta oli vaalipäivän jälkeen 3 henkilöä. Alle 40-vuotiaita Kokemäen äänioikeutetuista oli tuolloin n. neljännes, edustukseksi valtuustossa muodostui reilu kymmenesosa. Kokemäki oli koko Satakunnassa toiseksi vanhin valittujen valtuutettujen keski-iässä mitattuna, vain Nakkilassa valtuuston keski-ikä nousi vielä korkeammaksi ollen siellä 55,48 vuotta.

Herätkää nuoret ihmiset! Kunnassa päätetään lukuisista nuorten ja lapsiperheiden jokapäiväistä arkea koskevista asioista ja iso osa niistä on sellaisia, jotka myös jäävät kuntien päätettäviksi maakuntauudistuksen jälkeen. Jokaisella meistä on varmasti mielipiteitä ja enempää vaikuttajaksi lähtemiseen ei alkuvaiheessa tarvita. Älä aseta kynnystä itsellesi liian korkeaksi ja jos jokin mietityttää, selvitä asia, älä tee olettamuksia. Jos jostain syystä et juuri itse tällä kertaa vielä lähde ehdokkaaksi, tunnet varmasti jonkun, jota haluaisit äänestää. Rohkaise häntä lähtemään mukaan. Muistakaa myös käyttää äänioikeuttanne, sillä isolta osin nuorten päättäjien pieni määrä johtuu myös siitä, että nuoret ihmiset käyvät laiskemmin vaaliuurnilla.

Piia Palmgrén
Puheenjohtaja, Kokemäen Kokoomus