Satakunta tarvitsee innostunutta asiantuntijaa

Satakunnan Kansassa toivottiin keskustelua siitä, mitä tulevalta maakuntajohtajalta halutaan (SK 6.12)
Tulevan johtajan tulee olla ennen kaikkea innostunut, laaja-alainen asiantuntija, jolla on selkeä visio tulevaisuudesta ja verkostot, joiden kautta tätä visiota voi tuloksellisesti toteuttaa. Johtaja on parhaimmillaan luovuuteen ja vapaaseen ajatteluun kannustava esimies, joka valvoo tuloksellisuutta ja pitää langat käsissään. Nykyajassa johdetaan asioita ja projekteja ja asiantuntijaorganisaatiossa annetaan työntekijöille tilaa toimia.
Muutos on ainoa varma asia tulevina vuosina. Näitä uudistuksia on valmisteltu ministeriöissä pitkään ja nyt tuo työ ollaan saattamassa päätökseen. Maakuntajohtaja vie Satakuntaa kohti näitä muutoksia – siksi kokemus muutoksen valmistelusta on hyvä pohja valittavalle henkilölle.

Satakunta pitää tehdä näkyväksi Suomen kartalla. Tätä työtä on tehtävä maakunnasta ulospäin, niin Helsingissä kuin myös naapurimaakunnissa. Satakunnassa liian usein pohditaan oikeutusta olemassaololle, sen sijaan että kehittäisimme ja katsoisimme tulevaan. Meidän pitää olla ylpeitä omasta maakunnastamme ja yhdessä päättää mihin keskitymme – mitkä ovat ne kärkihankkeet joita haluamme viedä eteenpäin.

Elinvoimaa tulee asukkaista. Maakuntamme on hieno paikka asua ja elää – annetaan mahdollisimman monelle syy tulla takaisin tai valita asuinpaikaksi Satakunta.
Satakuntalaisille luonteenomainen rauhallisuus, jopa jäyhyys voidaan kokea myös positiivisena asiana. Ahkeruus, sisu ja kova tahto – niiden varaan voimme rakentaa uutta. Meidän ei tarvitse olla muuta kuin mitä aidosti olemme, mutta meidän on oltava sitä isolla sydämellä ja näkyvästi.

Maakuntajohtaja edustaa Satakuntaa monissa yhteyksissä ja hänen on oltava ulospäin suuntautunut, uuden ajan hymyilevä kasvo. Satakunnan etua ei viedä eteenpäin pelkästään Pohjoisrannan työpöydän takaa, vaan vakavasti asukkaita kuunnellen ja yhteistyössä kuntien, yritysten ja oppilaitosten kanssa.

Emilia Syväsalmi
Satakunnan Kokoomus