Sote-uudistus toteutuu tekemällä!

Satakunnassa on tehty 10 kuukautta vapaaehtoista Satasote valmistelutyötä tosissaan. Yhteinen tahtotila puskee valmistelua eteenpäin. Uutta palvelumallia rakennetaan suurella päättäjä- ja asiantuntijajoukolla. Työ on” Afrikan” kokoinen.

Satakunnassa on satoja sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköitä, joita uudistus koskee. Pitäisikö yksiköiden odottaa, mitä tuleman pitää. Ei!

Kenttä ei saa jäädä odottamaan!
Nyt kaikilla toimijoilla on kaksi vuotta aikaa hioa toimintansa kilpailukykyiseksi. Se on outo ajatus, mutta sitä sote- uudistus on. Osa hoitoyksiköistä ja tiimeistä on jo esimerkillisessä tilassa, mutta valtaosalle uudistukseen on tarvetta.

Hoitokulttuurit eivät voi muuttua hetkessä. Asenteiden työstäminen on suuri haaste, koska uudessa Sotessa potilas muuttuu asiakkaaksi. Asiakasta palvellaan. Lääkäri- ja hoitajakeskeisestä potilasmallista siirrytään asiakaskeskeiseen hoitoon.

Kiireellinen tehtävä on paikallisesti myös asiakkaiden hoitojen tuotteistus ja hinnoittelu. Todelliset kustannukset ohjaavat hoitoketjuja. Tulevaisuudessa maakuntien kautta tuleva rahoitus on varmasti niukkaa ja vaatii myös julkiselta sektorilta kustannusten läpinäkyvyyttä ja tehokkuutta. Laadukas hoito korostuu kilpailutekijänä.

Palvelusetelien käyttöönotto
Hoito-organisaatiot ja päättäjät ovat vuosikaudet jarruttaneet palvelusetelien käyttöönottoa. Myös niiden käyttö on tehty työlääksi palvelun tuottajalle. Nyt olisi pikaisesti kunnissa ja kuntayhtymissä muutettava asenteita. Palvelusetelien järkevä käyttöönotto on valmistautumista uuteen sote – aikaan.  Palveluseteli tuo valinnanvapautta ja lisää pienyritystoimintaa.

Vanhustenhuolto
Vanhustenhuolto on suurin lähipalvelusektori. Harva Satakunnan kunta tai kuntayhtymä voi kehua, että meillä on vanhustenhoito todella hyvässä kunnossa. Ikäihmisen kunnon äkillisesti heikentyessä alkaa hänelle kuljetukset Poriin päivystykseen, terveyskeskukseen, kotiin, takaisin terveyskeskukseen ja taas Poriin. Tämä epäinhimillinen kyyditys voitaisiin paljolti välttää, jos seu-rattaisiin ennakoivasti ikääntyneitä. Lääkärin kotikäynnit voisivat estää osittain pompotteluketjun. Porissa on tästä hyviä kokemuksia.

Satasote rakentaa huippuprikaatia
Lähipalveluiden ja erikoissairaanhoidon muutos Satakunnassa ei edellytä rakentamista. Meillä on ”seiniä” yllin kyllin. Muutokseen tarvitaan ennen kaikkea yhteistyöhalua, neuvokkuutta, luottamusta ja saumattomien hoito- ja asiakastietoketjujen rakentamista. Uusi teknologia, hoitohenkilöstön ja yksiköiden johdon rohkeus ja usko sote-uudistukseen, tuottavat nykyistä paremmat palvelut satakuntalaisille. Käytetään kaksi sote-valmisteluvuotta tehokkaasti.

Jukka Tuori
Satasoten johtoryhmän jäsen