Porin julkisesta liikenteestä

Julkinen liikenne on herättänyt viime aikoina keskustelua Tampereen kaupunginvaltuuston näytettyä vihreää valoa raitioliikenteen rakentamiselle. Julkisen liikenteen ratkaisuja olisi syytä miettiä myös Porissa. On selvää, että Tampereelle suunnitellun laajan raitiolinjaverkoston kaltaiseen ratkaisuun Porissa ei ole syytä ryhtyä, mutta muitakin väyliä kehitykselle on. Paineita julkisen liikenteen uudistamiselle asettaa erityisesti uusi SAMKin kampus Asema-aukiolla. Jotta eri alojen opiskelijat ja opettajat pystyvät tulevaisuudessa hyödyntämään yliopiston ja ammattikorkeakoulun synergiaetuja, olisi oppilaitosten välille tärkeää saada sujuva ja nopea liikenneyhteys, Campus Link.

Linja alkaisi yliopiston pääovien edustalta Siltapuistokadulta ja jatkaisi Porin sillan yli Yrjönkadulle, jossa se pysähtyisi torilla, Promenadikeskuksella ja Keskusaukiolla jatkaen Rautatienpuistokatua pitkin Asema-aukiolle. Ratkaisu palvelisi opiskelijoita ja oppilaitosten henkilökuntaa, mutta myös Puuvillan kauppakeskuksen ja keskustan liikkeitä mahdollistaen asiakkaiden joustavan liikkumisen niiden välillä. Tämän lisäksi linja palvelisi tulevaisuudessa myös kaikkia kaukoliikenteen matkustajia Matkahuollon siirryttyä Asema-aukiolle. Linjaa voitaisiin jatkaa aina Satakunnan Keskussairaalalle, tai jopa lentokentälle asti, jos lentoliikenne Porissa saadaan säilymään.

Tampereen noin 25 km pitkän radan kustannusarvio on noin 330 miljoonaa euroa, joten Porin 2,5 km radan voitaisiin karkeasti arvioida kustantavan  noin 33 miljoonaa euroa, joka on tässä taloudellisessa tilanteessa mahdoton summa. Porissa olisi kuitenkin mahdollista käynnistää mainitulle reitille kaupunkijunatyyppinen ratkaisu vain liikennejärjestelyitä muuttamalla ja palata raitiovaunuhankkeeseen parempina taloudellisina aikoina. Asia tulee ajankohtaiseksi pian ja siksi siitä olisi syytä aloittaa kansalaiskeskustelu hetimmiten. Myös raitioliikenteen suunnitelmat voitaisiin tehdä valmiiksi pöytälaatikkoon hyvän päivän varalle.

 

 

Lisätietoja:

Kategoriat: kirjoitukset, Uutiset

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *