Porin ei tule korottaa kunnallisveroa

Tiina Puska kysyi Satakunnan Kansassa 30.9. perusteluja matalaan kunnallisveroon Porissa. Porin kunnallisveroprosentti on tällä hetkellä 19,75 ja ensi vuodelle sitä ei ehdoteta korotettavan. Sen sijaan vuonna 2016 koko Suomen keskimääräinen kunnallisveroprosentti oli 19.87. Porissa ei siis ole erityisen matala kunnallisveroprosentti, jos vertaa sitä esimerkiksi Suomen alimpaan, Kauniaisten veroprosenttiin, joka oli 16,5.

Kunnallisveroprosenttia ei ole järkevää korottaa, sillä korotus syö Porin kaupungin vetovoimaisuutta. Mitä kohtuullisemman kunnallisveroprosentin Porin kaupunki pystyy tarjoamaan, sen vetovoimaisempana kuntamme koetaan. Tilastokeskuksen muuttoliikkeen laskelma osoittaa, että Porin nykyinen, pieni väestönkasvu pysähtyy vuonna 2020 ja laskee negatiivisen puolelle. Negatiivinen muuttotappio jatkuu ainakin tilaston mukaan vuoteen 2040, mikä ei todellakaan ole kuntamme kannalta hyvä juttu. Kunnallisveroa maksavat ihmiset siis vähenevät. Mitä pienempänä kunnallisveroprosenttimme maan keskiarvoon nähden saamme pidettyä, sen vetovoimaisempana ihmiset Poria pitävät ja sen myötä muuttavat kuntaamme. Vetovoimaisuustekijöitä on toki useita, mutta kunnallisveroprosentti on yksi niistä.

Toiseksi tulee ajatella ihmisten ostovoimaa. Mitä alhaisempi veroprosentti on, sen enemmän ihmisillä jää rahaa kuluttaa palveluihin ja hyödykkeisiin. Osaltaan kasvava kulutus taas lisää verotuloja ja luo työpaikkoja. Kolmanneksi on myös katsottava koko Suomen tilannetta ja hallituksen talousarvioesitystä vuodelle 2017, jossa palkkatulon verotus kevenee ensi vuonna keskimäärin 0,6 %-yksikköä ja eläketulon verotusta kevennetään vastaavasti, yhteensä 135 miljoonalla eurolla. Mikäli nyt nostamme Porissa kunnallisveroprosenttia, olisi hallituksen talousarviossa tekemä veronkevennys Porin kuntalaiselle hyödytön.