Satakuntalainen vaatimattomuus kaunistaa liikaakin

Suuressa kuvassa maakuntamme on liian usein jäänyt häviäjien joukkoon, kun maallista hyvää maakuntiin on jaettu Arkadianmäeltä. Liekö satakuntalaisille luontainen vaatimattomuus, kun olemme suostuneet jäämään taka-alalle, meillä kun nyt vaan on tämmöistä. Kiitoksia on esitettävä Krista Kiurulle, joka kehtasi opetusministerinä vetää kotiinpäin viimeisiä koulujen valtionapuja jakaessaan, kun osoitti ne Kokemäelle ja Luvialle, sekä Anne Holmlundille, jonka ansiosta Porissa on hätäkeskus. Molemmat päätökset ovat sellaisia, mitä maakunnassamme tarvitaan, vievät kehitystä eteenpäin ja edistävät työllisyyttä. Satakuntalaisten edunvalvojilta on vaadittava jatkossa enemmän vastaavan kaltaista työtä maakuntamme eteen.

On yhä tärkeämpää keitä lähetämme valtakunnan tasolle päättämään yhteisistä asioista, mutta jatkossa myös keitä valitsemme oman maakuntamme johtoon, sillä heillä tulee olemaan myös merkittävä rooli elinvoimaisuutemme edistämisessä. Tuleva aluehallintouudistus painottaa nimenomaan maakunnallista menestystä. Satakunta on myös valitsemassa maakuntaliitolleen uutta johtajaa, eikä sitä paikkaa saa jakaa poliittisin perustein. Meidän on valittava pätevin henkilö, joka on valmis viemään asioitamme eteenpäin, taistelemaan maakuntamme etujen puolesta ja tekemään väsymätöntä markkinointityötä, jotta satakuntalaiset asiat nousisivat valtakunnalliseen tietoisuuteen.

Satakunnassa on paljon upeita asioita. Ainutlaatuisia yrityksiä. Valtakunnan tasolla olemme huippua esim. ruoantuotannossa. Meillä on upeaa luontoa ja kaksi hienoa kansallispuistoa. Alueelta löytyy mielenkiintoisia tapahtumia ja historiallisia kohteita. Mutta me emme osaa kertoa niistä tarpeeksi hyvin eteenpäin. Monesti hienot hankesuunnitelmat jäävät omalle pitäjälle mainostamiseksi. Tarvitsemme siis maakuntaamme lisää rohkeutta myös mainostaa ja lobata ylpeästi valtakunnan tasollakin. Ollaan ylpeitä maakunnastamme ja levitetään ilosanomaa parhaista puolistamme, että saadaan talouden pyörät isommin pyörimään. Haastankin nyt kaikki lukijat postaamaan sosiaaliseen mediaan mikä on #ParastaSatakunnassa.