Porin kaupungin valmistauduttava irtisanomisiin 2020

Porin kaupunki aloitti äskettäin yt-neuvottelut, jotka koskevat kaikkia kaupungin 6500 työntekijää. Tavoitteena on hakea tällä kertaa 13 miljoonan säästöt, jotka johtuvat
verotulojen vähenemisestä, valtionosuuksien heikkenemisestä sekä hallintokuntien ylityksistä.
Säästöjä haetaan ensisijaisesti eläkepoistumalla, määräaikaisten vähentämisellä ja muilla vapaaehtoisilla keinoilla yhdessä henkilöstön kanssa. Myös lomautukset saattavat tulla kyseeseen, mutta irtisanomiset eivät tule kyseeseen koska niitä ei voida suorittaa kun aikaisintaan vuonna 2020 johtuen kuntaliitoksen tuomasta suojasta. Keinona lomautukset ovat yksi tyhjän kanssa kuntatalouden tervehdyttämisessä. Talousahdinko vain ainoastaan lykkääntyy. Esimerkiksi metallialan yrityksellä jolla on on tilauskirja tilapäisesti tyhjä ja lomauttaa henkilökuntansa hakiessaan säästöjä saattaa tämä ratkaisu toimia, mutta ei kuntataloudessa.
Eläköitymisellä varmasti saadaan kasaan kohtuullisesti säästöjä, mutta epäilen vahvasti silti säästöjen riittävyyttä. Ylipäätään epäilen ensiksi, että saavutetaanko 13 miljoonan säästöt ja riittävätkö nämä säästöt alkuunkaan. Yksinkertaisesti Porin Kaupungin talouden kehitys ennuste on laskettu reilusti yläkanttiin ja mitään taikatemppua mistä tuloja tulisi yhtäkkiä lisää ei ole.
Hallintokunnat on kammattu läpi jo useampaan kertaan säästöjä etsittäessä, joten siltä suunnalta tuskin säästöjä on enää odotettavissa ilman merkittäviä palvelujen leikkaamisia. Organisaatiouudistus tosin saattaa tuoda säästöjä, mutta vasta tulevaisuudessa. Määräaikaistenkaan vähentämisestä tuskin suurta summaa saadaan kasaan. Näenkin ainoana keinona kaupungin talouden tervehdyttämiseen pitkällä aikavälillä elinkeinopolitiikan aktivoimisen, sekä henkilöstön määrän vähentämisen tarvittaessa yt-neuvotteluin vuonna 2020 .
Esitänkin, että kaupunginhallitus perustaa työryhmän valmistelemaan toimenpideohjelmaa aina vuodelle 2020 asti. Toimenpideohjelmassa tulisi näkyä talouden realistinen kehityssuunta, uuden organisaation työntekijätarve ja paljonko henkilöstöä pystytään vähentämään eläköitymisen kautta. Mitä sisäisiä työntekijäsiirtoja on mahdollista tehdä ja mitä virkoja jätetään täyttämättä. Oleellista on että koko organisaatio käydään tiheällä kammalla läpi. Kun kaikki nämä ja muut säästöt on käyty läpi pitäämiettiä paljonko irtisanomisia joudutaan yt-neuvottelujen kautta vielä vuonna 2020 hakemaan. Varautuminen ja ennakointi kannattaa!