Sata-Sotea rakentamaan

Positiivinen vire sosiaali- ja terveyspalveluiden muutokseen on hyvällä alulla. Satakunnassa niinkuin muuallakin Suomessa on syytä kääriä hihat ja aloittaa asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen nyt. Työ vaatii asiakasprosessien läpikäyntiä, jotta jokaisella alueella jokainen meistä saa tarvittaessa parhaan ja nopeimman mahdollisen hoidon sitä tarvitessaan. Palvelujen kehittäminen pitää nähdä nimenomaan asiakkaan näkökulmasta käsin. Omasta mielestäni ei ole merkityksellistä kuka on tuottajana tai missä palvelu tarjotaan, kunhan palvelut ovat oikea aikaisesti ja laadukkaasti saatavilla.
Valinnanvapaus on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jonka avulla voidaan saavuttaa alueellisesti oikea-aikainen ja laadukas hoito. Valinnanvapauden avulla saamme tuottajiksi tulevien kuntayhtiöiden lisäksi yksityiset yritykset, sekä järjestöt. Edellä oleva mahdollistaa terveen kilpailun tulevien palveluntarjoajien välillä, sekä kustannustehokkaat ja toimivat palvelut. Ainoastaan valinnanvapauden avulla saamme alueen kustannukset ja asiakkaalle tulevat maksut läpinäkyviksi ja vertailukelpoiseksi keskenään. Näiden muutosten avulla kuntien kustannuksia saadaan selvästi  vähennettyä ja palvelujen toimivuutta parannettua. Sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset ovat yleisesti kunnissa yli puolet kaikista kustannuksista, tästä syystä on erittäin tärkeää tarttua näihin muutoksiin mahdollisimman nopeasti.
Tulevan Sote uudistuksen edeltä on mahdollisimman nopeasti raivattava esteet, jotka hidastavat tai vaikeuttavat parempien palvelujen kehittämisen ja tasapuolisten palvelujen tarjonnan Suomessa.

Elina Junnila

Junnila Elina

Kokoomuksen puoluevaltuuston varapuheenjohtaja, Rauman kaupunginhallituksen jäsen

elinajunnila@hotmail.fi