Satakunta – elämää turvallisimmillaan

Yleinen turvallisuustilanne ja maailman tapahtumat huolestuttavat oikeutetusti suomalaisia. Pelko rakkaidemme turvallisuudesta on usein mielessä. Pelon ilmapiirissä kukoistavat valitettavasti populismi, vihapuhe, ja ajatukset siitä, kuinka käpertymällä kuoreemme saisimme pidettyä kaiken pahan ulkopuolella. Suomen on pidettävä huolta omasta puolustuskyvystään, samalla meidän pitää olla avoin yhteiskunta, sekä aktiivinen toimija kansainvälisissä neuvottelupöydissä.

Suomi maailman kärjessä – otsikolla löytyy Tilastokeskuksen sivuilta pitkä lista asioita, joissa olemme parhaita maailmassa. Suomi on monella mittarilla maailman turvallisin maa. (Suomi on maailman vakain valtio.The Fund for Peace, Fragile States Index 2017 / Suomi on maailman turvallisin maa. Maailman talousfoorumi (WEF), The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017 / Suomessa on maailman vähiten järjestäytynyttä rikollisuutta. Maailman talousfoorumi (WEF), The Global Competitiveness Report 2016–2017: Organized crime /Suomen poliisi ja sisäinen turvallisuus ovat kokonaisuutena maailman toiseksi parhaat. The International Police Science Association, World Internal Security and Police Index ).

On tärkeää että ykköspaikka säilyy meillä jatkossakin. Kevään kehysriihessä Paula Risikon johtama sisäministeriö sai lisää määrärahoja poliisille 44 miljoonaa, suojelupoliisille 6 miljoonaa ja rajavartiolaitokselle 7,9 miljoonaa. Näiden lisäksi elokuun budjettiriihessä poliisi sai lisämäärärahoja mm. kaluston ja varusteiden lisäämiseen 9 miljoonaa sekä poliisin ennalta estävän toiminnan mallien kehittämiseen 0,5 miljoonaa. Supo sai lisärahaa 2,5 miljoonaa operatiivisen suorituskyvyn tehostamiseen. Budjettiriihen määrärahalisäykset ovat perusteltuja ja niiden merkitystä haastavassa turvallisuusympäristössä ei voi aliarvioida.

Sisäministeriössä uusi sisäisen turvallisuuden strategia on valmistelun loppuvaiheessa ja se esitellään valtioneuvostolle syyskuun lopussa. Uudessa tiekartassa korostuu yhdessä tekeminen. Viranomaisten ja esimerkiksi järjestöjen ja elinkeinoelämän yhteistyötä lisätään tavoitteena ennalta estäminen. Strategian valmistelussa on ollut mukana yli 100 asiantuntijaa noin kolmestakymmenestä organisaatiosta.

Turvallisuus pitää huomioida myös uuden maakunnan valmistelussa. Turvallisuussuunnittelu, ennalta estävä turvallisuustyö ja varautuminen ovat uuden maakunnan tehtäviä. Maakunnalla on myös mahdollisuus ohjata kunnissa tapahtuvaa turvallisuustyötä. ”Valtion ja kuntien väliin tulee uusi toimija, jonka kautta paikallista ja alueellista turvallisuussuunnittelua on mahdollisuus edistää jo ihan laista tulevien velvoitteiden johdosta.” kertoo strategiapäällikkö Ari Evwaraye sisäministeriöstä.

Satakunnassa on otettava vahva ote uuden maakunnan turvallisuusasioiden valmisteluun ja yhteistyön eri toimijoiden välillä tulee olla avointa, todellista ja vuorovaikutteista. Jokaisen meistä pitää voida tuntea olonsa turvalliseksi omassa kodissaan ja elinympäristössään. Satakunta – elämää parhaimmillaan maakuntauudistuksen logo pitää sisällään myös lupauksen turvallisesta Satakunnasta. ”Uusi maakunta on turvallinen alue ihmisille, palveluille, elinkeinoelämälle, taloudelle ja ympäristölle”. Maakunnan yhteisenä tavoitteena pitää olla uusien palvelujen ja ratkaisujen kehittäminen, turvallisuustyössä pitää hyödyntää tehokkaasti ja ennakkoluulottomasti uutta teknologiaa.

Kategoriat: kirjoitukset