Hankintaosaaminen maakuntauudistuksen painopistealueeksi

Satakunnan Kokoomus on nostanut kuntien hankintaosaamisen kehittämisen yhdeksi painopistealueekseen uuden maakuntahallinnon valmistelussa: ”Uudessa maakunnassa hankintaosaaminen on ratkaisevassa roolissa maakunnan tulevan palvelutarjonnan osalta. Tarvitsemme oman hankintaosaston, jossa on laaja-alaista hankintalain tuntemusta sekä yhteydet paikallisiin toimijoihin. Tärkeää on varmistaa pkyritysten mahdollisuudet tulla huomioiduksi kilpailutuksissa ja näin olla mukana palveluntuottajina.”

Linjaus on mielestäni tärkeä ja tervetullut. Kunnat ja yhteisöt eivät edelleenkään osaa kilpailuttaa palveluhankintojaan laaja-alaisesti. Niin kauan kuin hinta on painoarvoltaan merkittävin hankintakriteeri, meidän pienet ja paikalliset toimijamme eivät pärjää kilpailussa. Jos paikallisen työllisyysvaikutuksen, lyhyiden kuljetusmatkojen tai vaikkapa tuoreuden painoarvoa nostettaisiin, tilanne muuttuisi.

Huonoin esimerkki osaamattomasta ja kapea-alaisesta kilpailuttamisesta on viime syksyltä Porista. Kun markkinoilla oli vielä vuosi sitten kolme vahvaa työterveyshuollon toimijaa, niitä on tänään jäljellä enää yksi. Porin kokoiseen kaupunkiin on syntynyt työterveyshuollon monopoli. Mediasta olemme voineet lukea että tämän toimijan asiakaspalvelussa on ollut laatuongelmia. Moni porilainen yrittäjä on huomannut, että työterveyshuollon kustannukset nousevat. Vaan ei auta itku markkinoilla tai jaloilla äänestäminen kun vaihtoehtoja ei enää ole.

Toivon, että me porilaiset ja satakuntalaiset olemme jatkossa terveesti itsekkäitä kun sote- ja maakuntahallinnon palveluja lähdetään kilpailuttamaan. Annetaan paikallisille toimijoillemme hankintakriteerien määrittelyssä vähän tasoitusta kun heillä on vastassa kansalliset ja kansainväliset toimijat. Sillä takaamme työpaikkojen säilymisen ja terveen hintakilpailun. EU:n voimassaoleva kilpailulainsäädäntö antaa meille jo nykyisellään tähän mahdollisuuden.

Heli Räty (kok.) Pori

Varavaltuutettu